søndag 25. mai 2014

Tilpasset opplæring-refleksjoner om det å være hundeinstruktør

I kveld sitter jeg med mange inntrykk og erfaringer etter å ha vært figurant på eksamen til en gruppe potensielle instruktører. Ikke bare var det nyttig å se hvordan selve eksamen foregikk, men jeg fikk også innblikk i hva jeg kunne vente meg av nerver, spørsmål og ikke minst har jeg gjort meg mange tanker om hvilken type instruktør jeg ønsker å være. 

- Jeg ønsker å være en instruktør som ser alle kursdeltagerne som kommer til meg for å lære mer. 
- Jeg ønsker å ha nok i "verktøykassa" til å kunne tilby ulike løsninger til så mange som mulig. 
- Jeg ønsker å formidle at alle hunder kan trenes, det kommer bare an på metode og tid. Ingenting er umulig!

Den aller nyttigste erfaringen fra i dag, var da jeg fikk låne lille, herlige Greta når jeg skulle være figurant i en eksamen. Jeg har aldri forsøkt å gå med henne på denne måten, og selv om det var aldri så innlysende: Greta er en god del mindre enn det jeg er vant med. Det er lenger ned til hunden på mange måter: lenger ned for å gi belønning, større avstand fra meg til henne med tanke på å få kontakt og det er krystallklart for meg nå, hvordan små hunder kan oppleve omgivelsene rundt seg. På ett tidspunkt sto vi mellom to litt urolige schäfere, en av de kom litt tett og brått på en sliten Greta. Bare tenkt på hvordan hun, som rager 20 cm over bakken, på to voldsomme hunder hvis hoder er like stor som seg selv. Tenk etter hvordan dere ville ha opplevd noe lignende. 

Det var vanskelig for meg, som er vant med mellomstore hunder, å sette meg inn i hvordan jeg skulle jobbe med henne, men det gikk da fremover. Det gikk bedre når jeg bøyde meg ved siden av henne i stedet for halvveis over henne når jeg skulle gi godbit. En hører jo stadig at en ikke skal bøye seg over hunden, men det er jaggu ikke alltid like lett å gjennomføre. 

Til Marthe, som lånte meg Greta: to ting jeg vil si: takk for at jeg fikk låne henne - og RESPEKT! For din iherdighet og måten du jobber med Greta på.Det at du makter å tilpasse treningen til Greta så godt som du gjør og jeg ser at du virkelig får resultater. Jeg har lært vannvittig mye i dag! Du kan regne med at jeg kommer til å rådføre meg med deg når det gjelder trening av små hunder!  


Greta, denne er for deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar