mandag 11. august 2014

Tanker om den første dagen i ny jobb

Jeg sitter igjen med mange inntrykk etter første arbeidsdag i ny jobb, og jeg må bare si først som sist. Den var en meget positiv opplevelse. Fortsatt mange inntrykk som skal fordøyes, men jeg kjenner litt på den følelsen av at: jeg gleder meg til onsdag (som er neste arbeidsdag). '

Opplegget var lagt opp slik at alle som var nyansatte ved skolen, og deres faddere, hadde en egen dag med informasjon og omvisning. Vi fikk adgangskort, ble tatt bilde av og fikk tildelt vår personlige pc. Vi startet dagen med frukt og drikke og vi fikk vite om historien til skolen, om hvilke distrikter elevene kom fra, om rutiner og ikke minst hvilke forventninger skolen hadde til oss som var ansatte. Nå var det ikke en belærende tone vi ble møtt med, men det føltes mer som en pep-talk: alle elever har noe i seg, elevenes behov for å bli sett og hørt og gjensidig tillit mellom alle ved skolen. Et veldig inspirerende foredrag fra rektor om dette. 

Etter en varm lunsj med den beste kyllingpaien jeg har smakt, så var vi invitert på en busstur i bygda. Denne kjenner jeg jo for så vidt fra før, men det var gøy å se hvordan skolen (igjen ved rektor) presenterte bygda, og jammen lærte jeg ikke noe nytt. 

Tilbake på skolen var det mer praktisk informasjon, omvisning på skolen, høytidelig overrekkelse av nøkler og vi fikk vite hvor vi skulle sitte og jobbe. Alt var klart til oss, til og med bøkene vi skal bruke i undervisningen lå klare til oss på pulten, med navn og greier. 

Jeg sitter igjen med en følelse av å bli møtt med stor respekt, og jeg føler at terskelen for kontakt mellom ledelse og øvrige ansatte var lav. Ingen spørsmål var for dumme og jeg tror jeg kan snakke for flere av oss nyansatte når jeg sier at vi virkelig følte oss velkomne ved Sørumsand videregående skole i dag. 

Endelig i gang igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar