torsdag 7. august 2014

Pløying av pensum, del 1: Turid Rugaas "Nye - Hva gjør jeg hvis hunden drar i båndet?"

«Hva gjør jeg når hunden drar i båndet»,

Turid Rugaas – notater til boka

  

Forord

  • Bakgrunn for boka (hva som sto øverst på hva folk ville lære hunden sin)
  • Forsøk med 204 frivillige
  • Hovedprinsipper ved metoden (stramt bånd, stopp – slakt bånd, ros)


Hvorfor drar hunden?

  • Kan forsterke hundens erfaring om at den kommer dit den drar
  • Vi har misforstått hvordan hunden lærer: hunden drar for å unngå rykk i båndet
  • Hunden vil bort fra deg
  • Flexi line: konstant drag i lina, hunden lærer ikke
  • Stress: mas rundt tur, selve båndet, generelle årsaker, eventuelt helseproblemer
  • Helseplager som fører til stress og hunden vil unna
  • Feil innlæring: Feil timing av belønning eller korrigering
  • Konklusjoner: Stopp og stå stille når hunden drar. Ikke vær sur/sint og ubehagelig. Hjelp hunden til å gjøre riktig. Ros og belønn dette. Bygg tillitsforhold til hunden. Unngå helseskader. Unngå rykking og å dra i båndet. Gjerne sele. Ved stress: se på hundens livssituasjon.


Oppskriften

  • Nøytral lyd for oppmerksomhet. Prinsipp som klikk og godbit.
  • Lyd og bevegelse. Hunden kommer etter deg.
  • Varier retning.
  • Samme øvelsen i bånd. Bruk lyd til å slakke båndet.
  • Øk gradvis lengden du går.
  • Ved stadig mestring, færre godbiter, men alltid ros.
  • Bruk lyden ved passering og ting hunden vil bort til. Gå i bue om nødvendig.
  • Øv med stadig mer forstyrrelser.
  • Stopp og stå stille om hunden glemmer seg.
  • Bruk lyden når du ønsker oppmerksomhet.
  • Øk lengden på øktene gradvis. Skift utstyr, ta pause eller slipp hunden løs når økten er ferdig.
  • Utstyr: Sele eller «snille» halsbånd. Bånd som er 2-3 meter. Godbiter/taske.


Problemer som kan oppstå

  • Hunden kan ha vanskelig for å ta kontakt: Kan skyldes dårlige erfaringer. Mange godbiter, bevege seg baklengs: da blir det lettere for hunden å ta kontakt. Godbit inntil kroppen.
  •  Løper rundt: Kan skyldes at du venter for lenge. Når hunden snur seg, gå annerledes slik at hunden følger etter.
  • Hunden går på plass: Å gå pent i bånd på tur er ikke en dressurøvelse! Hunden kan gå hvor den vil, om båndet er slakt.
  • Biter i båndet: Kan skyldes negativt stress: for lange turer som valper, medisinske problemer, løping, leking, hisser seg opp over noe i nærheten, mye kjefting. Biting i båndet kan sees som en overslagshandling.
  • Hører ikke: Dårlig hørsel? Noe annet er mer interessant; ikke kjeft, det skjønner ikke hunden. Prøv igjen senere. 
  • Hunden henter godbit og stikker: du er for treig til å endre retning.
  • Hunden klarer å dra deg bort til noe: Du er for treig til å fange oppmerksomheten.
  • Travelt opptatt av andre: Ha tålmodighet.
  • Hunden ser ikke på deg eller mot deg: Har du vært for streng? Tenk på hvordan du gjør det: rolig og vennlig.
  • Stressymptomer: Vurder metodene dine, lengde på økter, vanskelighetsgrad.
  • Hunden glemmer seg bort: Påminnelse med kjent signal
  • Hunden går veldig sakte: Medisinsk. Prøver å unngå deg.
  • Tar ikke godbiter: Skyldes stress. Finn supergodbit. Hvis det ikke funker: ro ned trening. Rolige omgivelser. Eventuell kartlegging av kronisk stressnivå.
  • Snuser i bakken: Rasekunnskap? Hunden prøver å dempe eieren. Se på deg selv.

Utstyr som bør unngås

  • Grimer, snutehalsbånd: ubehagelig, kan forårsake depresjon, tar fra hunden muligheten til å se seg rundt. Øke stressnivå
  • Gå-pent-seler, seler som går under beina på hunden: Hemmer hundens bevegelser. Kan gi gnagsår.
  • Pigghalsbånd: Smertefullt.
  • Retrieverhalsbånd: full strup som ikke løser seg ut så lett. En for lettvint løsning. Ok til opprinnelig bruk.
  • Veldig korte bånd: Stramt med en gang, hindrer hundens naturlig atferd.
  • Oppsummert: Det kan være ubehagelig, helseskadelig, lære hunden redsel og aggressiv oppførsel.
  • «Utstyr»: all form for avstraffelse.

Læring ved assosiering

  • Slik hunder lærer.
  • Sinne, avstraffelse, ubehag: Hunden vil ikke komme, blir usikker, ødeleggende for forholdet mellom hund og eier. 
  • «NEI» når den ser på noe: Hunden kan lære at det den ser på medfører ubehag (angrep er beste forsvar). Det virker kun forsterkende på hundens negative atferd.
  • Viktig med positive assosiasjoner og at hunder gjør det som er lystbetont.

Valper

  • Kort konsentrasjonstid. Korte økter. Korte avstander.
  • Øk gradvis og sakte, lengde på turene.
  • Valper glemmer fort, ingen stor krise.
  • Masse godbiter.
  • Signal for oppmerksomhet.

Den voksne hunden som drar

  • Alle hunder kan lære! Det er aldri for sent!


Daglig bruk

  • Sele + vanlig bånd
  • «Følg-med-lyden» når du møter noe, gå i bue for å være sikker på at det ikke skjer noe. SE an buen til hunden.
  • Repetisjon: Stopp når båndet strammes og stå stille. Bruk oppmerksomhetslyd og «følg med». Ros idet hunden snur seg. Noen skritt i en annen retning. Gå videre.

På kurs

  • Tren båndtrening i serpentiner mellom kjegler. Mer variasjon.
  • Slalom mellom gjenstander.
  • Møtesituasjoner.
  • La noen trille noe hunden skal gå utenom.
  • Lag konkurranse ut av det å gå mellom/gjennom/forbi ulike typer gjenstander.

Avslutning

·         Drøm om et samfunn hvor hunder får lov til å være hunder. Planlegg treningen tidlig. Bygg tillit. Ikke skyld på hunden om feil skjer.

Kilder:
http://nydalenbokstue.no/produkt/dyre-og-fuglliv-fisker/hva-gjor-jeg-nar-hunden-drar-i-bandet-turid-rugaas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar