Hodet-ikke hjertet bør avgjøre valpekjøpet
- Personlighet og livsstil
- Fornuft vs. følelser
- Er en klar for «hele pakka»? (stell, søl, bli mer bundet)
- Bruk tid for å finne rett type hund for hele familien
- Snakk med oppdrettere OG andre som har erfaring med den type hund du vil ha
Ulike typer valper
- Livlighet/ aktivitetsnivå
- Dominans
- Trenbarhet
- Følsomhet
- Sosiale egenskaper
- Hann/tispe
Tidlig læring
- Hos oppdretter:
o
Sosial oppførsel
o
Tilhørighet med hund/mennesker
o
Respekt, grenser, konsekvens
- De første dagene hos ny eier:
o
Videreføre det som er med fra oppdretter
o
Preging de første 4-5 ukene i nytt hjem
o
Investering i fremtid
o
Tenk gjennom og planlegg trening
o
Bruk situasjoner som kommer naturlig, eks: når
valpen tilfeldigvis kommer mot deg, si «kom»
o
Ikke løpe etter valpen, kan ødelegge
tilknytningen
o
Bli valpens helt!
o
BRA og NEI
o
Kjøreregler i hjemmet
o
Båndtrening
o
Miljøtrening
Valpens dressur
- Fra ca 4 mnd: dressurøvelser
- Være alene
- Natten
- Sikring, del av renslighetstrening
- Stueren
- Halsbånd og kobbel/line
- Hilsing på besøkende
- Når det ringer på
Innkalling
- Et godt grunnlag kan legges fra dag en, ved å utnytte naturlige situasjoner
- Få noen til å holde valpen, gå/løpe vekk med en belønning valpen er interessert i
- Leke gjemsel i skogen
- Når valpen er uoppmerksom, gå unna, utnytt flokkinstinktet – valpen vil ikke bli alene
- Kun bruke innkallingsord om du er 100% sikker på at valpen vil komme – hvis ikke vil ordet miste sin verdi
- Langline kan være et redskap for å sikre en vellykket øvelse
- Viktig å være konsekvent. Ved å ikke være konsekvent lærer hunden at det ikke er så nøye – hele tiden.
Bygging av tillit
- Være en trygg lader for valpen, bygge tillit
- Rose når valpen gjør bra ting
- Si nei når den gjør ugagn, MEN gi valpen et alternativ
- Unngå «lediggang»
- Kos
- Ro-trening
Summen av elementene gir kontroll
- God planlegging gir gode forutsetninger for gode resultater
- Du har ansvaret, lager reglene, viser hensyn – viser deg som en trygg voksen for valpen
- Gradvis øking i lengde på turer osv. For lite kan gi en valp full av f, for mye aktivitet kan stresse valpen. Se an!
- Forming av individer
- Preging (hos oppdretter) og etterpreging (nytt hjem)
- Kunne hundens språk
- Kjenne til valpens utvikling
- Valper vil teste grenser for å bli best mulig (naturlig drivkraft)
Fysisk fostring er deg og valpen
- Hunden orker det du har trent den til
- Kondis gjør seg ikke selv
- Godt grunnlag for trening legges fra dag en, både mental og fysisk trening – alt etter valpens forutsetninger!
- Med forutsetning av godt grunnlag fysisk, kan en sykle kortere turer ved ca 1 års alder. Lett kløv (type tom sekk for å venne seg til utstyr) er også ok.
- Kun egne flokkmedlemmer som sørger for trening, også i vill tilstand. Ikke medlemmer fra andre flokker/andre mennesker. Vær bevisst på hvem som gjør hva.
- Lek gjemsel med din valp – bare dere to. Skogen er ypperlig til dette!
Valpeoppdragelse
- Tid sammen med valpen og god oppdragelse, forebygger ugagn.
- Feil lært er også lært
- Valg av valp som ikke matcher ditt energinivå, kan by på utfordringer. Valpen kan blant annet bli mer selvstendig og gjøre mer som den vil.
- Be oppdretter om hjelp til valp av «rett valp»
- Ikke gi etter for trusler, en valp vil som regel prøve seg.
Hva gjør vi ved uønsket atferd
- Grunntanke: Valpemor og voksne hunder sier NEI til valper andre hunder når de går for langt.
- Valp:
- Nyp i øret, gå vekk
- Overser situasjonen totalt
- Tak i nakkeskinnet, NEI, løfte opp og sette ned
- Vannsprut etter NEI
- Gi alternativ aktivitet til det hunden gjør, avledning.
- Ved stadige gjentagelser: hunden har ikke forstått deg eller tar deg ikke på alvor – lære å skille dette
Valpekjøp og forberedelser
- Kjøp av utstyr
- Kan være et triks å ha metallenke mellom leiebånd og halsbånd – lære valpen å ikke bite i båndet
- Bilbur
- Oppholdssted for valpen, innendørs
- Begrens lekene, DU skal være morsom
Miljø, trafikk, støy
- Miljøtrening, oppsøke ulike miljøer og gjøre det til en trygg erfaring for valpen. Ha eventuelt med sekk som du kan ha på magen om valpen blir sliten og trenger ro.
- Kjør gjerne lenge av gangen. Ikke la valpen se ut, det kan gjøre den urolig. Velg en kjørerute med god vei og tilpass farten etter underlaget. Med god vei kan valpen tåle høyere fart og med hunpete vei osv… Starte tidlig med kjøretrening.
Valpens mat
- Tørrfor: Pris gjenspeiler ofte kvalitet
- Mye og lys avføring er ofte ikke et godt tegn
- Kjøttknoke for gnaging – rått, ikke varmebehandlet
- Vom er et godt tilskudd
- Juster matmengden etter valpens form
- Ha foringsrutiner
- Vanningsrutiner – ved merkbart høyere aktivitet, ha også vanningsrutiner
- Følg med på pelsen: for eksempel: blank eller matt?
- Ingen panikk om valpen ikke spiser det første døgnet i nytt hjem – mange inntrykk kan gjøre sitt med appetitten
- Oppbløtt tørrfor eller ikke: se an om valpen får i seg nok vann. Ville hunder spiser ikke knekkebrød…
Om læring og dressur
·
En heltestatus vil være sterkere enn godbiter,
og du kan være sikrere på at hunden gjør oppgaven for din skyld – ikke for
godbiten. Det å bruke godbit effektivt, krevet god timing.
God timing krever trening under veiledning og tett oppfølging. Ikke egnet for
nybegynnerkurs. «Pølsedressur» krever mye: timing, logistikk
(håndtere hund, bånd, omgivelser og timing). Pass på at med godbiter at du ikke blir
foringsautomat og at hunden ikke gidder når du har gått tom. «Appelldressur»: eieren er forsterkeren, evt
sammen med hjelpemidler. Være bevisst på kroppsspråk og mimikk under
hundetrening. Hunden leser oss som en åpen bok! Også stemmebruk og tonefall. Unngå lettvinte løsninger. Lær hunden å gå pent
i bånd, fremfor å bruke visse hjelpemidler som anti-trekk-sele. Ros ved god berøring og ros med stemme, rykk lett
og press ned baken i sitt. Om hunden ikke setter seg ved hvert stopp, må du
sørge for at hunden gjør det. Bruk påvirkning hunden forstår. Vær tydelig. Gruppeundervisning/trening kan være kjekt i en
generaliseringsprosess. Tilpasse metodene etter at det lett skal kunne
oppfattes av hele gruppa. Se an læringstempoet til DIN hund – mange
faktorer påvirker hvor raskt hunden lærer.
Fire hovedforutsetninger for læring:
o
Hvor tydelig er beskjeden/kommandoen?
o
Hvor markert er påvirkningen?
o
Hvor presis er belønningen?
o
Hvor effektiv er belønningen?
·
Være bevisst på hundens forhold til belønning:
superbelønning, styrke på belønning tilpasset situasjon
Jakt og forfølgelse
- Naturlig atferd
- Samspill mellom valp/unghund og andre – foreldre tar initiativ til «lek» (lek som i øving på voksenlivet som kommer)
- Innkalling vs skogstur
- Løpe etter hund, ikke helt uproblematisk. Kan ødelegge innkallingen, med mindre hunden er i «fri-kommando» og hunden er sikker på innkalling.
- Bruk av langline for kontroll under innkalling
- Gi «fri-kommando» før du kobler den av lina
·
Huskeregler
- Start læring tidlig. Følg valpens forutsetninger ut i fra alder.
o
Legg vekt på nøyaktighet/timing
o
Feil lært er lært. Styr løringen.
o
Krev respons. Se an valpens alder.
o
Vær sikker på å lykkes: ikke gi kommando uten å
være sikker på at hunden vil gjøre det
o
Entusiasme og glede!
Treningsdagbok
- Letter planlegging av trening, et nyttig verktøy.
- Dagens øvelsesprogram
- Konsekvenstenking. Planlegg!
- Skriv status, hvordan gikk det?
· Refleksjon
Hundens hjerne
·
Minnekarusell. Husker i bilder.
Samhandling med fille/biteknute
- Gir samhandling mellom hund og fører
- Bytteleker er ikke for alle. Se an din hund.
- Ved start tidlig nok, og ved å gjøre dette gøy, kan det være et nyttig treningsverktøy siden.
Flokkstruktur og rang
- Hunden er et flokkdyr. Flokkmedlemmene må kjenne hverandre for å fungere godt sammen
- Grenser og regler innen en flokk.
- En flokk trenger en leder.
- Flokktilhørighet.
Instinkthandlinger
- Smittsom atferd – kopiering av andre flokkmedlemmer
- Usikker fører – usikker hund
- Valpen og sau – noe kan gå bra i valpetiden, men ikke når den blir voksen og skal «finne seg selv»
- Jakt og kamp
- Ridderlighet, eksempel: to hanner som slåss, og den ene er mer dominant. For at kampen skal slutte, må den som underkaste seg ligge HELT stille. Ved god sosialisering og i møte med trygge hunder helt fra oppdretter, vil dette «hundespråket» gå rimelig ok. Ridderlighet kan brukes fra deg og til hunden i kontrollert lek. Hunden må føle seg trygg på deg. Ridderlighet og rettferdighet.
- Viktig å styre instinkthandlingene.
- Hoppe opp på mennesker: handling som fra hunden sin side er for å vise underdanighet.
- Gå ned på valpens nivå i hilsesituasjoner
- Hilsning-assosiasjoner-erfaring-nye situasjoner
- Markering: Revir, skrive i avisa.
- Uling og bjeffing
- Vaktinstinkt
Jevnlig ettersyn og røkt av hund
- Poter
- Negler
- Øyne
- Ake på baken
- Ørene
- Pelsen
- Bading
- Tenner
- Ormekur
- Vaksiner
Ti råd
- Uhell med kloklipp: klippe nerver.
- Hunden spiser sin egen avføring: ufordøyd mat. Tilsett gjerne vom.
- Hunden spiser annen avføring: avverge/avlede.
- Destuktiv når den er alene hjemme: Bur. Krever tilvenning.
- Matvegring: Ikke unormalt. Lite mosjon=lavt behov for energi. Foringsrutiner, ikke la mat stå fremme. Økt aktivitet gir økt appetitt. Vurder smakelighet på for.
- Jaging av gjenstander/folk: øv på situasjoner med langline. Vurder hundens terskel for å jage.
- Irettesettelse: Behov avhenger av oppdragelse. Mangel på tillit: bygg den
- Tisser inne: Se på årsak. Vurder renslighetstrening. Medisinske årsaker. For/vannrutiner
- Bjeffer når den er alene hjemme: Babycall. Medhjelper hjelper til med simuleringen av at du drar. Korrigering/avledning med stemme for å bryte mønsteret.
- Bevisst på kommandoord.
- Ved bruk av NEI under trening, gi hunden et alternativ og ros for dette!
- Lag deg rutiner som du vil ha
- Ikke dill og dall – sett krav, etter hundens forutsetninger
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar